Opening The Restless Wanderer

Shinkichi Tajiri zou 7 december 100 jaar geworden worden. ZIjn veelbewogen leven wordt door zijn kleinkinderen Tanéa en Shakuru Tajiri indrukwekkend in beeld gebracht in de tentoonstelling met de toepasselijke naam Restless Wanderer in het Bonnefanten Museum en het bij behorende boek. De tentoonstelling in Maastricht werd vrijdagavond geopend.

De wereldberoemde kunstenaar uit Baarlo werd geboren in Los Angeles op 7 december 1923. Zijn ouders emigreerden in de jaren 1910 van Japan naar de Verenigde Staten. Als Japanse emigranten was het leven niet altijd gemakkelijk. Op de 18e verjaardagdag van Shinkichi Tajiri vielen de bommen op Pearl Habor en veranderde het leven van het gezin Tajiri.Twee maanden na het Japanse bombardement op Pearl Harbor ondertekende de Amerikaanse president Franklin D. Roosevelt Executive Order 906. Dit hield in dat zo’n 120.000 Japans-Amerikanen overgeplaatst werden naar één van de tien interneringskampen in de Verenigde Staten. Shinchi nam 'vrijwillig' dienst in het Amerikaanse leger en vocht in het beroemde 442ste Regimental Combat Team – dat volledig uit Japans-Amerikanen bestond in Italië. Na de oorlog voelde hij zich niet thuis in het land waarvoor hij zijn leven waagde en waar er voor velen geen echte vrijheid was. Nog steeds werden Amerikanen met een Japanse achtergrond geaccepteerd als volwaardige burgers. Dit gold overigens ook voor vele Amerikanen met bijvoorbeeld een Duitse, Italiaanse of Afrikaanse achtergrond. Hij koos voor een zelfgekozen ballingschap in Parijs en later in Amsterdam voordat hij rust en een thuis vond in Baarlo.

Met zijn gezin woonde en werkte hij in Huize Scheres aan de Napoleonsbaan. In 1969 overleed zijn vrouw Ferdi op veel te jonge leeftijd. Hij bleef achter met zijn twee dochters Giotta en Ryu. In 1976 trad Shinkchi in het huwelijk, met Suzanne van der Capellen. Van 1969 tot 1989 was Tajiri hoogleraar aan de Hochschule der Künste in Berlijn, de stad die zwaar geleden had in de Tweede Wereldoorlog en verdeeld werd door de Berlijnse Muur in twee werelden.

Al deze ervaringen hadden invloed op zijn werk. Hij verwerkte het in zijn kunstwerken, de warriors, de wachters en alle andere kunstvormen, van beeldhouwwerk tot schilderkunst, film, fotografie en dichtkunst. Zijn werk is net zo veelzijdig als zijn leven.

Zijn kleinkinderen Tanéa en Shakuru groeiden op in Huize Scheres, met hun ouders Giotta en Terry en Shikichi en Suzanne. Met de tentoonstelling in het Bonnefanten geven zij een beeld van hun opa Shinkichi, aan de hand van zijn werk, hun onderzoek in het familiearchief, sleutelwerken uit zijn Warriors-, Seed-, Machines-, en Knots-series, werken van bevroende kunstenaars en hun eigen herinneringen en anekdotes.

'We willen niet alleen eer betonenaan Shinkichi en zijn oeuvre, maar ook zijn rol en impact als vader en grootvader onder de aandacht brengen. We geloven dat het verhaal van Shinkichi voor velen herkenbaar is. De thema's migratie en ballingschap zijn universeel en hebben een tragish actuele betekenis. We hopen dat deze tentoonstelling, die in eerste instantie is ontstaan vanuit ontheemding en ballingschap, uiteindelijk een platform kan zijn dat mensen van diverse achtergronden en leeftijden bij elkaar brengt", aldus Tanéa en Shakuru.

0 opmerkingen

Recente blogposts