do 16 mei

Baarlo

Lezigen Tajiri 100 jaar

Shinkichi Tajiri leefde en woonde sinds 1962 in Baarlo. Hier vond hij zijn thuis. Hoe is hij als Amerikaan van Japanse afkomst via Parijs en Amsterdam in Baarlo terecht gekomen. Wat betekende Baarlo voor hem en hij voor Baarlo?

Tickets zijn niet te koop
Andere evenementen bekijken
Lezigen Tajiri 100 jaar

Tijd en locatie

2 andere datums

16 mei 2024, 19:30 – 21:30

Baarlo, Tiendvrij 18, 5991 DN Baarlo, Nederland

Over het evenement

De eerste lezing gegeven door Hilde Schiphouwer op 19 maart vertelt hoe een nakomeling van een zoon van een Chinese keizer via Japan, Verenigde Staten, Parijs, en Amsterdam in Baarlo verzeilde. In de tweede lezing op 16 mei neemt Jan Wijnhoven de draad weer op en stelt de vraag hoe bijzonder de nieuwe bewoners  van  Huize Scheres  zijn en hoe de interactie is tussen het dorp en de familie Tajiri.

De derde lezing op 18 juli gegeven door Christine Mostart van het museum Van Bommel van Dam gaat in op Tajiri als kunstenaar. De gietijzeren Wachters op de Maasbrug in Venlo brengen een verbinding met de geschiedenis van de rivier de Maas, de scheepvaart en de oorlogsmachinerie. Maar ook verwijzen ze naarTajiri als persoon en zijn filosofische gedachte dat zijn wachters vooral ronin zijn, hoeders en beschermers van de vrijheid.

In de vierde lezing sluit Marcel Kleinen de serie lezingen af en vertelt over Shinkichi Tajiri en het muzikale verenigingsleven.  In 1996 kreeg blaaskapel ‘de Late’ de naam Timbre Tajiri. Hoe belangrijk was het muzikale en culturele leven in Baarlo voor Tajiri. Deze lezing is tevens  een aanloop  naar het concert op 7 december 2024.

21 maart Van Wereldburger tot Baarlonaar

Hilde Schiphouwer